Gokart

Robardie

Robardie

Gokart. Byggde egna och tävlade med gokart i slutet av 1960-talet. ( Se även not ovan)

Körde A-pop och A-International. Blandade framgångar, men ett par segrar har jag i alla fall fått. Begränsade ekonomiska resurser satte oftast stopp för att nå riktiga toppen.

Jag och brorsan, Mats på Ös-We Ring troligtvis -69.

Jag och brorsan, Mats på Ös-We Ring troligtvis -69.

För tre-fyra år sedan satt ett gäng gamla gokartförare och blev något nostalgiska. Det var efter ett par pilsner på Falkenbergs motorbana i samband med historisk racing. Staffan Jonsson, Janne Rosén , min bror Mats och några till. Vi tar och bygger oss varsin kart igen! Vi hade alla kört kartar av Robardie-typ. Den kart som Ronnie Peterson,s pappa Bengt konstruerade. Det hände väl inte så mycket mer efter den glada kvällen, men jag kunde inte släppa tanken på att skaffa något åkbart. Bara för att ha på skoj. Ut och sökte på nätet. (Fantastiskt redskap). Hittade en annons i Småland. Risig men kanske kunde jag använda vissa delar och göra en ny ram? Ok, det blev affär för 270:- i alla fall. Hade inte mer än kommit hem då jag ser en ny intressant annons på Blocket. Robardie ? Såg helt komplett ut och hade en BM-motor. Slidmatad 100 cc. Fanns uppe i Säffle så jag ringde min bror Mats som jobbade i närheten och bad honom åka och titta. Han ringde efter ett par timmar och hade hämtat den. Inget att tveka på enl brorsan. Men han var tveksam vad det var för något. Robardiekonceptet, men ändå inte…? Fick hem den till mig och började forska. Det visade sig vara en Italienbyggd Birel Drag. Från början av 70-talet. De uppgifter jag fick fram visade bilder på en grönmetallic. Min var svart men efter tvätt med högtryck blev den orange. Tvättade lite till och där fanns den gröna metalliclacken. Skall strippa ner den och lacka som den varit från början.

Men detta var ändå inte riktigt vad jag sökte. Det skulle vara en ‘riktig’ Robardie. Trägen vinner. Kollade på nätet varenda kväll. Och — jag fick gnugga mig i ögonen. En TG-Robardie på Blocket. Med BM-motor. Komplett i röd originallack. Ringde säljaren och kastade mig iväg med bil o släp för att inte missa detta tillfälle. Byggd av Tomas och Gösta Nilsson i Göteborg? (Tomas Nilsson blev världsmästare 1968). Jag har inte hunnit forska i just detta exemplars historia, men det kommer. Jag har startat den och allt verkar fungera. Provkörning får det bli till våren.

——NYTT 1 ! Molnen börjar skingra sig kring Robardie’ns historia. Lördag 30/8-14 ringer telefonen och jag missar samtalet. Ringer upp och det är Kenneth Bengtsson som ringt. Han har hittat min hemsida och säger ’detta är min gamla kart!’ Jag har tänkt på Kenneth men trott att denna kart var nyare än de han och hans pappa byggde.  Jo, han är helt säker. Berättar om detaljer som bara han kan känna till. Bl.a tanken har sin speciella historia. En BP-dunk. Den hade han fått av Gunnar Andersson. Legendarisk tävlingschef på Volvo under PV och Amazontiden. Vi skall få till en träff och då kommer jag att få mer historia kring denna vackra skapelse. Forts följer!

——NYTT 2 ! Äntligen träff! Tack vare entusiasm från Per-Erik Larsson, Grundsund fick vi till en garageträff med Kenneth Bengtsson, Thomas Nilsson, Cai och Lennart Lundberg. Kenneth kunde bekräfta att den Robardie jag har verkligen är den han byggde och tävlade med 1968. I hans gamla fotoalbum hittade vi bilder som ytterligare styrker detta.

 

 

Kenneth i ledning före Kenth Engström vid SM-tävling 1698

Kenneth i ledning före Kenth Engström vid SM-tävling 1698

Dagen var främst annars ägnad åt att försöka identifiera den Robardie Per-Erik har. Den är rätt illa åtgången men vi som nu tittat på den kan nog vara relativt säkra på att den i alla fall byggts av Bengt Peterson. Fortsatt utrednig  får visa vem eller vilka som tävlat med den.  Spännande att följa dess vidare äventyr.

 

Ja många funderingar far genom luften! Cai, Lennart, Kenneth, Thomas och Per-Erik.

Ja många funderingar far genom luften! Cai, Lennart, Kenneth, Thomas och Per-Erik.

Har även hittat en Komet 77 motor som är konverterad till klass A-pop. Den klass jag tävlade mest i då jag var aktiv. På dessa ersattes slidmatningen med en reed-ventil Tanken var att få ner effekten då åldersgränsen för klassen var 14 år mot 16 år för klass A-international. Men, en bra inställd motor gick lika bra som den slidmatade. Var och visade motorn för Leif Spalding som gjorde ombyggnaden på den tiden och jag kunde inte undgå att se något drömmande i hans blick. Hos honom fick jag också tag på de gjutna magnesiumfälgarna som var specifika för Robardie. Leif hade varit och röjt i ett förråd och hittade ett helt gäng. Något anfrätta av tidens tand men med lite jobb så skall de bli användbara.

gokart

Gokart i verkstaden.

Nu är det på gång! Kjell Löf, Andreas Tysk, jag själv, brorsan Mats Pettersson här tillsammans med Tico då vi visade upp min kart i samband med RHK-finalen på Falkenberg. Flera har anslutit sig och vi jobbar vidare på att få igång Historisk karting i Sverige.

Nu är det på gång! Kjell Löf, Andreas Tysk, jag själv, brorsan Mats Pettersson här tillsammans med Tico då vi visade upp min kart i samband med RHK-finalen på Falkenberg. Flera har anslutit sig och vi jobbar vidare på att få igång Historisk karting i Sverige.