Le-Mans 2014

4-6 juli 2014. Dax för 24-h Klassiska Le-Mans. Via K-G Almström och hans kontakter med bl.a  Alex Elliott i England har vi båda blivit inhyrda att serva en BMW CSL Gr 5 från 1676.  Den gröna Gösser Beer sponsade ikonen. En av de häftigaste standardvagnar som tävlats med,  enligt min mening. Här kommer några bilder och kommentarer från helgen.

BMW 3,5 CSL

BMW 3,5 CSL. Gösser Beer-sponsad. Detta foto är från 1676. Troligtvis från Nurburgring. Bilen skall ha rattats av Albrecht Krebs, Dieter Quester, Ronnie Peterson och Gunnar Nilsson.

 

 

Anländer till Le Mans. Transport  av en av racinghistoriens häftigaste bilar. BMW 3,5 CSL Gr5 1976 anländer på en något mer blygsam släpkärra!

Anländer till Le Mans. En resa på 170 mil. Transport av en av racinghistoriens häftigaste bilar. BMW 3,5 CSL Gr5 1976 . Fraktas på en   släpkärra med något mer blygsam historik!

 

 

Vi reser upp vår'camp' på en av de otaliga depåcampingarna på banan. Här skulle vi bo och äta de närmaste dagarna och nätterna.

Vi reser upp vår  ’camp’ på en av de otaliga depåcampingarna på banan. Här skulle vi bo och äta de närmaste dagarna och nätterna.

Hotell..... Nja, men vi sov gott i skåpbilen de timmar vi  hade till förfogande mellan tränings och tävlingspassen.

Hotell….. Nja, men vi sov gott i skåpbilen de timmar vi hade till förfogande mellan tränings och tävlingspassen.

 

Chaufförerna fr vänster.  Johan Dirickx, Belgien. Tony Walker England (nuvarande ägare av bilen) och Alan Benjamin USA

Chaufförerna fr vänster. Johan Dirickx, Belgien. Tony Walker England (nuvarande ägare av bilen) och Alan Benjamin USA

K-G Almström. Stort tack för allt du ordnade med denna resa och att du visade förtroende att knyta mig till detta celebra gäng av BMW-nördar. Oförglömligt.

K-G Almström. Stort tack för allt du ordnade med under denna resa och att du visade förtroende att knyta mig till detta celebra gäng av BMW-nördar. Oförglömligt.

Tunga namn som tävlat bilen på -70 talet.

Tunga namn som tävlat bilen på -70 talet.

Börjar känna mig varm i kläderna. Mycket är likt MER-BMW,n därhemma. Bilen var i ett fantastiskt skick och väl underhållen.

Börjar känna mig varm i kläderna efter att ha gått igenom bilen grundligt. Mycket är likt MER-BMW,n därhemma. Bilen var i ett fantastiskt skick och väl underhållen.

På väg till besiktning. Visst är det vackert!

På väg till besiktning.  Detta är Alex Elliott,s CSL från 1973. Alex rattade  sin bil i par med Adrian Brady från Nya Zeeland. På sin tid körd av Quester och Hezemans. Visst är det vackert!

Sedvanlig 'bult-check'. K-G kollar det läckra grenröret.

Sedvanlig ’bult-check’. K-G kollar det läckra grenröret.

Historiska bilar på historisk mark.

Historiska bilar på historisk mark.

 

Här får 24-ventilaren vädra ut för fullt.Grymt!

Här får 24-ventilaren vädra ut för fullt. Grymt!

Le Mans är känt för snabba väderomslag. Denna gång var inget undantag. Inne för byte till regndäck mitt i natten.

Le Mans är känt för snabba väderomslag. Denna gång var inget undantag. Inne för byte till regndäck mitt i natten.

Förarbyte och 'reparation' av lös backspegel. Till och med på denna exklusiva bil fick räddningen bli....just det, vävtape!

Förarbyte och ’reparation’ av lös backspegel. Till och med på denna exklusiva bil fick räddningen bli….just det, vävtape!

Kan det bli mycket häftigare?

Kan det bli mycket häftigare?

Tackar för denna gång. En fantastisk helg i ett underbart gäng. Avslutar med några fler bilder från detta event.

Tackar för denna gång. En fantastisk helg i ett underbart gäng. Avslutar med några fler bilder från detta event.

Le Mans Classic 01

Le Mans Classic 15

Le Mans Classic 17

 

 

Trötta mekaniker under nattpasset.  En öl hann vi i alla fall med innan vi kröp ner i våra sovsäckar

Trötta mekaniker under nattpasset. En öl hann vi i alla fall med innan vi kröp ner i våra sovsäckar

Och, hur gick det då? 78 bilar i startfäktet. Grym start med raka rör. Inga decibellmätningar här inte. 'Vår' bil, den Gröna Gösser-Beer slutade 10,a och Alex & Adrian slutade 3,a i sin CSL från -73.

Och, hur gick det då? 78 bilar i startfältet. Grym start då alla körde med raka rör. Inga decibellmätningar här inte. ’Vår’ bil, den Gröna Gösser-Beer slutade 10,a och Alex & Adrian slutade 3,a i sin CSL från -73.