MER-BMW

MER-BMW,n. Har blivit lite av min baby. Ligger mig varmt om hjärtat. Denna byggde vi från en tom kaross på vintern 75-76. Emma var i förhandlingar med Förenade Bil i Malmö om att bygga en 2-litersbil för den nya klassen som skulle komma 1976. Allt gick i lås och veckan innan jul -75 åkte jag ner till Munchen för att hämta en tom kaross och ett par pallar med delar. BMW Motorsport hade vid detta tillfälle inte själva byggt någon tävlingsbil av nya 320-modellen. (E21 på BMW-språk.) Jag fick med mig en formel-2 motor. 4-ventilsteknik och ca 300 hästar. Vi plockade även ihop hjulupphängningar och bakvagn från deras CSL som jag fick med mig. Hemma i garaget satte vi igång. Skar sönder karossen, passade in hjulupphängningar, bakvagn, motor och växellåda. Byggde bur och gjorde gjutpluggar till skärmar spoiler, etc. Skärmar, dörrar, huv och baklucka gjorde vi i plast. Utan överdrift så jobbade vi natt och dag. I april stod bilen klar för testkörning på Mantorp. Gick som en klocka. Det enda som vi fick ändra på var bakvingen som vi hade överdimensionerat. Premiär-racet vann vi sedan på Knutstorp och Emma var ohotad om SM-tecknet i klassen 1976. Till -77 års säsong ansåg en del styrande herrar på förbundet att klassen skulle göras om med ett volym / vikt system. Mindre volym, färre ventiler = lägre vikt. Vi beslöt behålla motorn som den var och lägga på vikt istället. Kan tyckas som ett märkligt beslut, men så blev det i alla fall. Vi lastade ner bilen med 400 kg bly !! Styvade upp fjädring och stötdämpare. Klassen blev jämnare och det var inte avgjort förrän sista tävlingen på Karlskoga detta år. BMW Motorsport hörde av sig och erbjöd oss en helt ny motor till finalen. Jag bilade ner till Munchen tillsammans med kompisen Christer ‘topplock’ Hansson. Vi gick igenom bromsdiagram på alla de motorer som var tillgängliga. Ja, där fanns en som stack ut. Den tar vi. Efter en tuff fight med Leif Nilsson i Ford Escort på Gelleråsen i Karlskoga gick vi i mål som segrare till SM,et även 1977.

1978 kördes bilen i Danmark av Preben Kristoffersen. 1979 kom den tillbaka till Sverige igen i Förenade Bil,s ägo. Där har den varit sedan dess och mestadels stått uppställd på familjen Söderströms imponerande museum. Med undantag för några tävlingar i Estland vilka jag är dåligt uppdaterad på. Bilen har under senare år uppdaterats för att kunna tävla i historisk racing. Kurt Östberg i Trollhättan har gått igenom bilen maskinellt och uppdaterat med tank, ljuddämpare etc som krävs för att få tävla med dessa gamla bilar. Tanken var att Rune Tobiasson skulle köra bilen i några race. Den CSL som han tävlat med skall ställas undan på museét för gott. Jag har gjort plastjobb och en del annat under ett par vintrar så att bilen skulle bli raceklar. Rune kom till start på Sportvagnsmeetinget på Knutstorp i början av juli i år. Vi hade testat innan och allt fungerade perfekt . Men, på träningen inför racet gick en framhjulsaxel av. Gammalt, utmattning..? Dessa delar är tyvärr inget man går in på BMW och handlar precis. Men med hjälp av bl.a en yrkesskicklig svarvare i Gnosjö och bakvägskontakter på Timken lyckades vi få ihop axel och nya lager. Vi kom till start på avslutningstävlingen på Falkenberg och får anse oss mycket nöjda. Rune hade lite svårt i början med den högerstyrda bilen men hittade bättre och bättre i växellägena. Avslutade helgen med en fjärdeplats. Framtiden för bilen ligger i Förenade Bil,s händer och vi får se vilka beslut som tas. Fler race eller ställas på museét för gott? Unik bil då det är den allra första BMW av 320-modellen som blev tävlingsbil.

2014…..  Ja,  nu är det dax igen. Festliga tävlingar på Knutstorp 23-25 maj. En svensk version av Goodwood Revival. Picko Troberg har organiserat och många gamla bilar och deras chaufförer kommer att finnas på plats. MER-bilen kommer att köras av Joakim Söderström. Ägare och VD på Förenade Bil AB. Om jag är rätt uppdaterad så kommer även Bosse EMMA att närvara på evenemanget. Lite justeringar har gjorts på bilen i vinter och vi hoppas att den är ’fit for fight’ när startflaggan går!

MER-BMW'n ute i solen första gången i april 1976

MER-BMW’n ute i solen första gången i april 1976

 

Lastat för avfärd Knutstorp Revival 2014

Lastat för avfärd Knutstorp Revival 2014